fredag 5. november 2010

Rekonstruksjon etter brystkreft

Om ikke så mange dagene skal jeg til vurdering for rekonstruksjon på Radiumhospitalet! Det blir spennende!! :) Selv om jeg er frisk igjen, så føler man seg ikke helt ferdig behandlet før nytt bryst er på plass! De forskjellige metodene er brystrekonstruksjon med protese og brystrekonstruksjon med vev fra egen kropp.  Rekonstruksjon med protese er det enkleste inngrepet som medfører kortest sykehusopphold og rekonvalesens for pasienten. Rekonstruksjon fra eget vev er et større inngrep. De fleste må ligge på sykehus nærmere en uke og er sykemeldt i om lag 4 uker.

Men uansett hva som velges, er dette sannsynligvis laaaangt fram i tid... Det er lange ventelister dessverre... Har vært mye snakk i media om nettopp dette i det siste i forbindelse med Rosa Sløyfe. Krysser fingrene for at det hjelper! Rekonstruksjon burde være en del av behandlingen for å gi kvinnene et verdig liv etter brystkreften.



Mitt liv etter brystkreften er forresten veldig bra nå! Begynte i 70 % denne uka og føler meg i kjempeform! Har 80 % fast, så nå mangler jeg bare 10 %.
Skal samtidig som vurderingen i slutten av måneden, også ta mammografi og legetime. Krysser fingrene for at alt er bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar